Äpplemos med känsla av vanilj

 
För er som gillar äpplemos. Själv tycker jag det är gott till söndagsmiddagen, till gröten, till filen, till den naturella youghurten till det mesta helt enkelt. Jag föredrar att göra min mos själv av flera skäl. Ett skäl är att äpplena har växt i min trädgård helt giftfritt. Jag har inga E-produkter i min mos. Jag skär av allt jag inte vill ha med som skruttet och skalet vilket finns med i köpt mos. Allt sker höggradigt rent så jag kan förvara den i flera år utan att den blir dålig. Ja som ni ser finns det många argument och då ska vi inte glömma bort kostnaden. Här har jag för alla burkarna i bild betald för 600g socker, lite citronsyra, vaniljstång och lite natriumbensoat. Det gör ju att jag inte behöver spara på moset eller hur :-)
 
Här får ni receptet på mitt mos som smakar som köpt eller ännu godare då jag valt att ha i lite vanilj för kärlekens skull.
 

Du behöver

  • 2 kg äpplen
  • 600 g socker
  • 2 dl vatten
  • 1 tsk citronsyra
  • (ev 2 krm natriumbensoat)
  • 1/4 vaniljstång

Gör så här:

Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i mindre bitar och lägg i en kastrull. Rör ut citronsyran i vattnet och slå över frukten. Tillsätt socker och koka upp. Låt moset koka samman tills det är slätt, rör då och då så det inte bränns.

Ta av från värmen och rör i två kryddmått natriumbensoat.

Slå upp mostet  i väl rengjorda och värmda burkar eller låt svalna och packa i plastpåsar för förvaring i frys. (I frysen behövs inget konserveringsmedel.)

Tips: Detta receptet ger ett ganska sött äppelmos som påminner om det mos du köper i butik. Sockermängden behövs för att konservera moset som annars lätt blir dåligt. Vill du ha ett mindre sött mos kan du frysa det. Om du fryser moset kan du minska sockermängden till 200-300 g men då får du också ge lite avkall på den goda smaken :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0