Kanelkryddad björnbärssylt

Idag plockades det björnbär som bara den. Vi fick ihop 4.2kg bär som sedan skulle förvandlas till sylt.
 
 
Såhär fina hjälpredor hade jag
 
 
 
1 sats
  • 1 kg björnbär (ca 2 liter)
  • 6 dl socker (500 g)
  • 1 tsk kanel
  • 1 krm natriumbensoat
  • 1 flaska fruktpektin
  • citronsyra mängd enl förpackning
 

Gör så här

Rensa och skölj ev bären. Varva bären med sockret i grytan. Häll i kanelen och gillar du inte stinget av den så givetvis struntar du iLåt gärna stå 1-2 timmar så att bären saftar av sig. Hetta upp långsamt på svag värme under lock och koka sakta ca 5 min. Tillsätt fruktpektin och koka ytterligare 5 min. Tillsätt citronsyran. Ta grytan från värmen, låt stå en stund och ta bort ev skum. (Tillsätt ev natriumbensoat utrört i lite sylt.)

 

Du kan använda receptet och helt utesluta pektinet och citronsyran om du vill. Ös upp sylten på rena varma burkar, upp till kanten. Sätt genast på lock. Förvara dem svalt.

 

Av mina 4.2 kg bär fick jag ihop12 burkar sylt. Nu är en del av julklapparna klara :-) 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0