Fläskesteg med brunkartoffler



Idag blev det påskmiddag i form av fläskesteg, brunkartoffler och alla tillbehör och för de som inte ville ha stek fanns det även grillad gårdskyckling att hugga in på.

Idag tänkte jag ge lite tips som danska på hur man lyckas med både steken och kartofflerna.

Fläskesteg
När det gäller fläskestegen så tänk på att svålen skall vara skuren. Här i sverige fuskar man alltid och bara rispar svålen. Du måste själv gå igenom varje "skär". Jag använder mig av en skalpell när jag gör detta. Du ska skära hela vägen igenom svålen men inte ner i köttet för då blir det torrt. Jag brukar minst en timme innan det är dags att sätta in den i ugnen massera in den skurna svålen ordentligt med grovsalt. Se till så att det kommer ner salt mellan springorna och som sagt låt den stå minst en timma på detta vis. Oftast är steken lite ojämn och det är viktigt att svålen ligger vågrätt så på den sidan den tippar ner lägger man lite aluminiumfolie under för att få den vågrätt. Innan ugnen häller du på ca 1 liter vatten i braspannan och vill du lägg i något lagerblad. Jag brukar hoppa över bladet för jag tycker det blir godast utan men det är en smaksak.

Sätt in steken i mitten på en uppvärmd ugn, 200 grader.  Räkna en timma per kilo stek eller en innertemperatur på 72 grader. När det är en halvtimma kvar av stektiden brukar jag göra såsen och då använder jag mig av spadet från braspannan. När ca 20 min återstår av stektiden är det dags att lägga lite energi på svålen så den blir spröd. Om den fortfarande ser för blöt ut så kan du antingen höja upp steken i ugnen, öka temperaturen till 220 eller sätt på grillen några minuter men var då försiktig så den inte bränner svålen. Ta ut den och skär upp den i lagom tjocka skivor. Dela på svålen i lagom mumsbitar.

Brunkartofflerna

Smält socker som täcker en stekpanna ordentligt på låg värme, det ser ut som mycket socker och då har du rätt mängd för det ska det göra. Jag brukar börja ca 40 min innan servering.
När sockret är helt smält lägger man i en matsked smör. Låt det fräsa ihop och häll sedan i potatisarna. Jag brukar använda mig av delikatesspotatis som man köper i glasburk. Dessa har jag skölt av och sedan låtit dem stå och torka någon timma i ett durkslag. Se till att värmen är så hög att sockermassan håller sig smält och puttrande. Har du för låg värme stelnar allt och har du för hög värme bränner det så här får du vara lite aktiv. Låt potatisarna ligga och kandera sig en 30-40 min och rör försiktigt om då och då så att de kanderas på alla sidorna.

Nu har du fått ihop vår härliga nationalrätt
God spis :-)
Trackback
RSS 2.0