Mönster till virkad ugglemössa

 
 
Jag tänkte bjuda er på mönstret till min ugglemössa om någon skulle bli sugen att göra en själv. Denna har Stella beställt och hon har själv valt färgena. 
 
Mössa:
Stl: 3/5 - 6/9 - 10/14 år.
 Virknål nr 5.
Strl 0-1 år följer du mönstret enl 10/14 år men använder virknål nr 4 istället och med totalt 17 varv.
Strl 1-3 år likadant men med virknål nr 4.5
MÖSSA:

Virkfasthet: Nålnr är bara rekommenderad! 14 st x 8 v med nål nr 5 = 10 x 10 cm.

Virk-info: Första st på varje v ersätts med 3 lm. Varje v avslutas med 1 sm i 3:e lm från början på v.

Mössa med öronlappar: 

Läs Virk-info!
Virka 5 lm med nål 5 och slut dem till en ring med 1 sm.
varv 1: Virka 12 st om ringen.
varv 2: Virka 2 st i varje st = 24 st
varv 3: * 1 st i första st, 2 st i nästa st *, upprepa från *-* v runt = 36 st.
varv 4: * 1 st i båda de 2 första st, 2 st i nästa st *, upprepa från *-* = 48 st.
varv 5: * 1 st i alla de 3 första st, 2 st i nästa st *, upprepa från *-* = 60 st. 
Nu slutar ökningen i stl 3/5 år.
varv 6: Virka st samtidigt som det ökas jämnt fördelat till 65 st.
Nu slutar ökningen i stl 6/9 år.
varv 7: Virka st samtidigt som det ökas jämnt fördelat till 70 st. 
Nu slutar ökningen i stl 10/14 år.

Läs nästa avsnitt innan du virkar vidare!
Efter sista v i de olika storlekarna är det 60-65-70 st på v. 
Virka tills mössan mäter ca 18-19-20 cm på höjden.

Öronlappar: 
Efter sista v med mönster sätts det 2 märktrådar i arb så här: Första märktråd sätts efter 6 st (här startar 1:a öronlapp) och andra märktråden sätts efter 40-43-46 st (inkl de 6 första) (här startar 2:a öronlapp).

Öronlapp: Virka med valfri färg, starta vid 1:a märktråd och virka 14-16-18 st, vänd, virka 1 sm i den första st, sedan virkas 12-14-16 st tillbaka, * vänd, virka 1 sm i första st, virka till det är 1 st kvar *, upprepa från *-* 3-3-4 ggr till = 4-6-6 st nederst på lappen. Lappen är nu 6-6-7 varv hög och mäter ca 7,5-7,5-9 cm. Klipp tråden och fäst. Upprepa på den andra sidan genom att starta vid den 2:a märktråden. Det skall vara 20-21-22 st mellan öronlapparna mitt fram och 12 st mitt bak.

Virkad kant: Det virkas långa lösa fm med naturvit längs kanten nederst på mössan och runt öronlapparna. Starta mitt bak så här: * 1 fm i första m runt näst sista varvet - drag i öglan så att den blir lite lång (virkkanten får inte strama) hoppa över 1 m, 1 fm i nästa m på samma sätt *, upprepa från *-* runt hela mössan och avsluta med 1 sm i 1:a fm i början på v. 

Knytband: Jag klippte till denna mössan 12 trådar i en längd som jag tyckte passade och drog dem genom öronlappen långt ner. Därefter flätade jag ihop trådarna. Slå till sist en knut med alla trådar helt nederst. Upprepa på den andra öronlappen.
 
Ögon:

varv 1 (i svart): 11 stolpar i en magisk cirkel.(första stolpen på varje varv är tre luftmaskor) Förena med en sm i första stolpen på varvet(gör så i slutet på varje varv).
varv 2 (i grönt): 2 stolpar i varje maska.
varv 3 (i vitt): 1 stolpe i första maskan och 2 i nästa, fortsätt så varvet ut.
varv 4 (i vitt): 1 stolpe i de två första maskorna och 2 i nästa, fortsätt så varvet ut.

Brodera små ögonblänk i vitt i pupillen.

Näbb.

Varv 1: 6 fm i en maskisk cirkel.
varv 2-3: en fm i varje maska.
varv 4: 2 fm i varje maska.
Varv 5-8: en fm i varje maska.

Sy fast ögonen och näbben på mössan.
 
Öron: jag tog i detta fallet 6 trådar och drog dem genom en stolpe för att sedan slå en kärringknut så nära mössan som möjligt
 
 
 
 
Lycka till och höra av er om något är oklart.

Kommentarer
Postat av: Rebecka samuelsson

Hej! Vilket fint ugglemönster!! Jag följer mönstret för 6-12 mån. En fråga: ska det vara 17 varv inklusive öronlappar? Och hur breda i cm ska öronlapparna vara till en sån liten mössa? Tack igen för fint mönster och bra inspiration!
Hälsningar Rebecka

Svar: Hej Rebecka de 17 varven är bara själva mössan därefter tillkommer öronlapparna. Bredden på öronlapparna blir perfekt om du virkar upp 14 stolpar i bredd enligt mönstret :-). Kul att du hittade hit :-)
nines-design

2012-10-25 @ 19:44:39
Postat av: Anna

Så fina mössor, jag tänkte jag skulle testa! Vad använder du för garn?

Svar: Jag använder i princip vilket som helst. Testat både bonull acryl o ull. Det är en smaksak. Brukar dock använda ett garn som passar till virknål nr 4
nines-design

2014-10-28 @ 05:46:44
Postat av: Anonym

Jättefin mössa:) Vilket garn använde du? Märke- namn?

Svar: Hej Camilla jag använde wendy aran 25 % ull och 75 % acryl mvh tina
nines-design

2014-11-07 @ 20:33:32
Postat av: Malin

Hej! Har testat att göra mössan enligt detta fina mönster men min ser så gles ut! Jag använder virknål 5 och ett garn som ska passa med virknålen. Vad gör jag för fel?

Svar: Hej Malin jag brukar gå ner 1 - 1.5 stl i nål så är garnet till nål stl 5 hade jag använt en stl 4 mvh tina
nines-design

2015-12-15 @ 07:31:17
Postat av: Ann-Britt

Hej!! Så fin ugglemössa (även allt annat du gjort) men vad heter garnet du använt till uggleögon så det nästan ser ut som fjädrar?

Svar: Det är vanligt pälsgarn jag virkar med på kanterna mvh tina
nines-design

2017-04-26 @ 13:03:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0