Gratis Mönster virkade grytlappar

 
Dom här vackra grytlapparna har jag fått ärva mönstret av från en kollega och vän. Hon har givit mig sitt medgivande att försöka skriva ner o förmedla mönstret till er. 
 
Lite beroende på tjocklek av garn får du lite olika förutsättningar på hur många lm du ska lägga upp. De översta röd/vita är virkade i garnet Emma o med virknål 3. De övriga med virknål 3.5. Jag har gjort några med nål 4 men tycker att då börjar mönstret istället se klumpigt ut. 
 
Du minskar med 4 lm eller ökar med 4 lm. Så de med nål 3 har jag lagt upp 53 msk o nål 3.5, 49 msk. De blir ganska stora men det är meningen att de ska vara funktionella o inte bara skrytlappar. Prova dig fram vad du själv tycker är lagom. 
 
Jag väljer att beskriva den röd/vita lappen med nål 3
Mönster: 
1: lägg upp 53 lm
2: virka 4 stolpar  i 4e  lm från nålen. 
 Hoppa över 3 lm o virka 4 stolpar varvet ut. Till slut efter din sista stolpgrupp gör du 1 stolpe i lm som finns kvar. Se längst till vänster vid nålen. Nu har du 13 stolpgrupper samt en extra stolpe i början o slutet av varvet som blir vändningskanten. 
 
3: Byt färg och börja på samma sida som du började det vita stolpgruppvarvet dvs på baksidan och arbeta åt samma håll som på förra varvet
 
Börja med en fm mellan första stolpen och stolpgruppen. 5 lm och en fm mellan nästa stolpgrupp. Fortsätt  varvet ut och avsluta med en fm mellan sista stolpgruppen och den avslutande ensamma stolpen. 
 
4: Nu vänder du varv och fortsatt med det röda garnet virkar du 3 lm som blir första stolpen 
 
 
Sedan virkar du 4 stolpar och går samtidigt under den röda lm bågen och mellan stolpgruppen  så du har 2 stolpar av den vita stolpgruppen på var sida om nålen. Fortsätt virka 4 stolpar under bågen och mellan gruppen varvet ut. Avsluta med en stolpe med mellan sista gruppen och den sista ensamma vita stolpen 
 
Dra ut en lång ögla av det röda garnet och lägg det åt sidan.
Nu går du tillbaka till början  på det varvet vänder och tar upp det vita garnet
 
Nu virkar du varv 3 igen med det vita garnet och sedan varv 4. 
 
Fortsätt så med varv 3 och 4 och varannan gång vit/ röd tills arbetet uppnår önskad längd. Jag slutar med varv 3 av uppläggningsfärgen.
 
Kant
 
Kanten gör jag först ett varv med fm. 3 fm i varje grupp jämnt fördelat tycker jag blir lagom. I ett hörn virkar jag 25 lm till ögla. 
Nästa varv brukar jag göra ett varv med kräftmaskor men ett varv picot är också  snyggt. Det är en smaksak. 
 
Lycka till med din grytlapp och länka hit om du visar upp den. Tack för visad respekt 😊 Hör av dig om något är oklart 

Kommentarer
Postat av: Christina

Vilket fint mönster! Sparar det till min inspirations- och att-göra-lista...

Svar: Härligt 😊
nines-design

2016-01-17 @ 17:23:01
URL: http://pysseltokigt.blogg.se
Postat av: Kicki

Så fint mönster! Men jag förstod inte hur jag skulle göra på varv tre med det röda garnet...där man ska göra fyra stolpar, gå under bågen och mellan stolpgruppen? Snälla, kan du förklara lite mer...

Svar: Hej kicks du gör 4 stolpar mellan de fyra föregående. När du tar in nålen mellan stolparna ser du till att du har nålen under de 5 lm som är röda. Förstora bilden lite så tror jag du ser det mvh tina
nines-design

2016-04-30 @ 23:55:43
Postat av: Kicki

Tack Tina!

2016-05-02 @ 22:18:09
Postat av: Kajsa Kjelsson

Hejsan.
Denna grytlapp har jag virkat i 40 år.Det var en moster som lärde mig ,hon hade i sin tur fått mönster av en klasskamrats mamma. Detta mönster måste med andra ord vara minst 100 år gammalt.
Mina grytlappar kallar jag för Tyra. Vänligen Kajsa

Svar: Det var kul att höra. Mitt mönster kommer också från en gammal dam 😊
nines-design

2016-05-22 @ 08:44:11
Postat av: Ann-Christine Karlsson

Fina grytlappar! ska försöka att virka dem.

Svar: Vad roligt lycka till 😊
nines-design

2017-02-02 @ 11:23:04
Postat av: Anna Alfredsson

Jag är helt förälskad i ditt mönster!! Tog lite tid innan jag fick kläm på det, men dina fina bilder med text gjorde att det gick bra.
Tänkte visa dem på Facebook. Hur länkar jag hit? Med adressen bara eller?
Kommer att bli många grytlappar med detta mönster.
Mvh Anna

Svar: Hej Anna du kan antingen länka hit eller @ninesdesign på instagram mvh tina
nines-design

2020-07-15 @ 15:50:26
Postat av: Carin

Jättefina grytlappar😀 Jag förstår beskrivningen tom varv 4, men får inte ihop varv 5 och 6. Jah hittar inte bågen och allt blir bara som en tjock korv🤣
Tack för många fina mönster
Carin

Svar: Första gången du gör det kan det absolut likna en korv men varvet därpå blir det åter tydligt. Testa igen 😊
nines-design

2021-03-13 @ 16:41:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0