Gratis mönster krokade vantar med mönsterkrokad mudd

 
 
 
 
 
 
 
Jag har lovat att bjuda på mönstret till de krokade vantarna med mönsterkrokad mudd. Jag gör så gott jag kan och om något är oklart så kontakta mig gärna så ska jag försöka förtydliga det hela.
 
Du behöver:
Garn som passar till sticka 4-5
Dubbelkrok 4.5/5
 
 
Storlek xs, (s), (m), (l)
 
Börja med att lägga upp 38, (42), (44), (46) lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
 
På första varvet plockar du upp 38, (42), (44), (46) krokmaskor och kroka av dem efter hand så det inte blir för spännt på kroken.
Andra varvet börjar du med mönsterkrok och då tar du varannan maska vanlig enkel krokmaska och varannan maska avig krokmaska. Se youtube om du behöver hjälp med hur de görs.
Kroka vidare med varannan enkel och varannan avig maska och på nästa varv krokar du enkel maska på avig maska och avig maska på enkel maska. Det blir som när du  mosstickar.
 
Efter 7 (7), (8), (9) varv mönsterkrokning går du över till att bara kroka enkel krokmaska. Obs redan på första varvet efter mönsterkrokningen börjar du lägga upp till din tumkil. Kroka 18, (20),(21),(22)  msk och lägg sedan upp en maska genom att ta upp mellan maskorna. Kroka 2 msk och lägg sedan upp en maska till. Fortsätt så på varannat varv tills du har totalt 16 (16), (16), (18) msk i tumkilen. Efter sista upplägget kroka ett varv till och nästa gång du kommer till tumkilen maskar du den och sedan hoppar du över alla andra maskor så att du nu krokar tummen. Dvs du krokar nu de 16,(16), (16), (18) msk. Fortsätt kroka runt i 5, (6), (6), (6) varv eller tills du tycker att tummen blir lagom lång. På nästa varv börjar du minska genom att kroka, 2 maskor tillsammans. kroka kroka 4, (4), (4), (5) msk, kroka 2 tillsammans, kroka 2 tillsammans kroka 4, (4), (4), (5) msk, kroka 2 tillsammans. På nästa varv gör du ett varv med smygmaskor runt för att arbetet ska hålla sig tätt.
 
 
 
 
 
Nu är tummen klar och du ska kroka själva handen. Plocka igen upp dina 38, (42), (44), (46) maskor och när du tar upp första maskorna så se till att du sparar en 6-7cm tråd som du sedan kan använda för att sy ihop det lilla hål som oundvikligen uppstår mellan tumme och hand.
Fortsätt kroka runt dina 38, (42), (44), (46) maskor i totalt 14, (14), (14), (15) varv. Därefter börjar du minska. Kroka ihop 2 msk, kroka 15, (17), (18), (19) msk, kroka ihop 2 msk, kroka ihop 2 msk, kroka 15 msk, kroka ihop 2 msk. På nästa varv kroka smygmaskor och vänd sedan arbete sy ihop öppningen och fäst väl
 
Nu är du nästan klar och ska bara fästa dina trådar samt virka ett picotvarv eller ett varv kräftmaskor  runt handleden. Här har jag använt mig av det vanligaste picotvarvet dvs. 1 fm, 3lm och virka en fm i 1:a lm, hoppa över en msk, fortsätt så runt hela arbetet.
 Jag har mer o mer övergått till ett varv kräftmaskor för jag tycker själv det är snyggast 
 
Hoppas ni får glädje av min beskrivning och lycka till. 
Dela gärna med er men snälla länka då till min blogg också som tack
 
Tina :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny Tapper

Är helt nybörjare på krokning (började försöka igår!) och mycket är mystiskt fortfarande. När du skriver "kroka av dem efter hand så det inte blir för spänt på kroken", hur gör man rent praktiskt? Satt och stirrade på mitt första försök i en halvtimme igår utan att fatta, även om jag insåg att det där med att kroka av efter hand måste vara LÖSNINGEN. Tacksam för råd.

Svar: Hej jenny när du har ca 15 maskor på kroken börjar det bli spänt och det är då du vänder på arbetet och använder den bakre kroken och garn 2 för att maska av efter hand mvh tina
nines-design

2014-01-21 @ 07:56:51
URL: http://grusimaskineriet.blogspot.com
Postat av: Anna Persson

Hej!
Lånade ditt mönster till mamma som ville kroka sig ett par vantar, men vet du ungefär hur mycket garn det går åt?
Tack för en mysig o fin blogg!!

Mvh Anna

2014-07-10 @ 17:43:36
Postat av: Anna Persson

Hej!
Lånade ditt mönster till mamma som ville kroka sig ett par vantar, men vet du ungefär hur mycket garn det går åt?
Tack för en mysig o fin blogg!!

Mvh Anna

Svar: Hej Anna tack för att du gillar bloggen. Jag brukar använda lite större nystan så jag är inte helt säker men max 150g skulle jag vilja säga mvh tina
nines-design

2014-07-10 @ 17:43:38
Postat av: Anneli Mattsson

Hej, instämmer med ovanstående kommentarer - härlig blogg och ursnygga vantar. Jag har bara en fråga, och det är vilken länk jag ska titta på för att få till de aviga maskorna?

Mycket tacksam för svar!

Anneli

Svar: För att få aviga maskor gör du som när du stickar dvs lägger garnet framför maskan mvh tina
nines-design

2014-09-04 @ 21:23:53
Postat av: Elin

Hejsan! Vi har satt ihop en artikel om virkning och tog med det här inlägget då :) Vantarna är supersöta! http://blogg.se/article/2016/february/varva-ner-med-lite-virkning.html <- här är artikeln, där kan man också rösta på vad man helst vill virka av alla förslag i artikeln :)

Ha en fin dag!
Hälsningar,
Bloggredaktionen

2016-02-26 @ 15:48:10
URL: http://elinsskriverier.blogg.se
Postat av: Biggeros

Jag har aldrig hört talas om krokning. Jag har bara stickat vantar. Intressant må jag säga!! Jätte fina vantar:)

Svar: Tusen tack :)
nines-design

2016-03-03 @ 11:16:15
URL: http://biggeros.blogg.se
Postat av: Annelie Bergström

Hej,
Jag har krokat endast en vante och den krokade jag rakt. En mudd först några cm och sedan den enkla krokningen med 2 garner på en kort dubbelkrok. Mot slutet minskade jag några öglor och krokade en liten avslutnings. Detta blev en halvvantar och nu börjat den andra likadant, tänkte virka ihop den sidan mot tummen och lämna ett hål för tummen, mer kan jag inte ännu göra och detta med rundkrokning såg så besvärlig ut att vågade mig inte på den. Det känns frustrerande att inte kunna kroka en normal vante, har kollat igenom på you tube den flera ggr men inte kunnat. Så jag skulle gärna vilja kroka helvantar men har svårt att läsa beskrivningen..... Hälsning. Annelie

Svar: Jag hjälper gärna till om du vet vad som känns besvärligt i att kroka runt :)
nines-design

2016-03-13 @ 08:46:05
Postat av: Gun

Jag funderade också på hur man krokar avigt. Hittade inget på youtube. Jag brukar bara kroka vanligt och göra tummen som man ofta gör med stickade vantar. Går det att kroka runt, eller måste man svänga?

Svar: Du hittar beskrivning på vantarna under rubriken gratis mönster. Du krokar runt. Lycka till/ tina
nines-design

2018-01-22 @ 18:59:45
Postat av: Gun

Hej! Jag fattar bara inte hur man krokar avigt!🙁

Svar: Hej Gun vantarna hittar du beskrivning på under gratis mönster. Jag krokar dem runt som du ser där. Avig maska då håller jag garnet framför maskan precis som i stickning.
nines-design

2018-01-22 @ 21:23:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0