Myströja



Den är säkert mysigare än vad den är snygg. Gosig blev denna tröjan till mig själv i härligt Himalaya mercan garn. Jag har stickat den efter en beskrivning på pippitröja och bara uteslutit mönstret.  Den är brunmelerad och är så mjuk så det behövs ingen tröja under.

Igår var Linda o Alex här bruna som pepparkakor. De hade köpt en film som visade en dagsutflykt de gjort. Det är helt galet när man tänker efter att på de flesta ställen i världen är det för det mesta alltid varmt och mycket sol. Har galna var våra förfäder som fick för sig att dra sig så norrut det bara gick. Hur kunde de välja en plats som i princip bara uppvisar värme och sol 3-4 månader om året. Allt jobb de fick lägga ner på att hålla värmen, producera varma kläder och leta föda när allt var fruset.. En av dessa galningar är jag alltså släkt med eftersom jag är född i Norden (Danmark). Här jobbar man häcken av sig för att kunna åka iväg en eller två veckor på vintern och få i sig lite av den underbara värmen och solen.
Jag kommer ihåg när jag var på Isla Margaritha utanför Venezuela att folket var fattigt och ägde inte så mycket. Det var inte ens givet att man hade en bostad. De allra fattigaste bodde i skjul på stranden hopsnickrade av vad havet hade sköljt upp på land. Men glada o lyckliga var de flesta. Mat inga problem, den hängde i träden utanför. Jag undrar om de överhuvud taget ens vet vad depression är för tillstånd. Här verkar det bli vanligare och vanligare. Allt som oftast när jag frågar mina patienter om vilka mediciner de tar så är idag "lyckopiller" ett vanligt attribut i medicinlistan.
Det vore kanske en idé att öka semesterperioden två veckor om året så de som önskar och behöver lite D-vitaminer i form av solljus kunde få möjlighet att komma iväg på vinterhalvåret utan att behöva nalla på sommarens få lediga dagar. Det hade kanske blivit billigare när man ser vad utbrändhet och långtidssjukskrivningar idag kostar i både pengar och lidande.

Jag ska idag först iväg på dansskola med Stella som plötsligt kom på att hon inte vill dansa... nåväl så lätt kan man inte ge upp så dansskola blir det. Därefter blir det en snabbrunda till Helsingborg då jag idag ska få mina nya glasögon. Vem vet då kanske allt blir soligt även här när jag ser igen :-)

Hoppas vädret klarnar upp för just nu ser det ruggigt, blåsigt och blött ut. Min förhoppning hade varit att kunna åka iväg till Pålsjö skog och springa en runda när jag nu ändå är i Helsingborg.

Idag blir det sista dagen för mig att äta inför min koloscopi på måndag så jag får väl nästan ha önskekost. Varför blir det då så svårt att välja ut något gott plötsligt.... det får bli en liten fundering.

Kommentarer
Postat av: My Lindskog

åhh vad avis jag blev nu när jag läser att du fick kanske fick springa i Pålsjö; saknar enormt!!

Håller tummarna för dig imorgon ♥

2012-02-19 @ 18:32:26
URL: http://ylindskog.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0