Gratis mönster på krokade vantar med stickad mudd





Jag har nu under ett års tid försökt utarbeta ett mönster på rundkrokade vantar som jag kan vara riktigt nöjd med. Dessa är absolut en av mina favoriter. Här har jag använt mig av ett garn som passar sticka 4. Det är i 30% ull o resten acryl. Jag har krokat med dubbelkrok nr 5. Här kan man även välja att göra vanten tvåfärgad om den ska bli lite roligare precis som de lite längre ner på sidan. Fördelen med krokade vantar är ju att de blir så mycket varmare då krokningen gör arbetet så tätt och de håller formen.

Gratis mönster strl Dam.

Lägg upp 42 lm och kroka runt. Efter 4v börjar man att öka för tumkilen. Kroka 20m öka 1m kroka 2m öka 1m kroka därefter resterande 20m. Fortsätt så varannat varv tills tumkilen består av 16m. Fortsätt kroka tummen och när den mäter ca 6cm minskar du enl följande. Kroka 1m, kroka 2 m tillsammans. Fortsätt så ca 2 varv. Ta gärna ett varv med smygmaskor sista varvet och klipp sedan av tråden.
Plocka upp 42 m runt handen och kroka tills vanten mäter ca 16 cm el mät på dig själv för bästa passform. Därefter maskar du av enl följande. Kroka 1m, kroka 2m tillsammans. Fortsätt så i 4-5 varv. Gör ett sista smygmaskevarv och klipp sedan av tråden.
Mudden: Plocka upp med rundsticka nr 4, 42 maskor runt handleden. Sticka resår 1rm, 1am i 9-10cm. Maska av i resår. Gör den andra vanten likadan. Fäst alla trådarna och dina nya vantar är klara. Snabbt o enkelt eller hur.

Jag  vill också passa på att önska er ett riktigt gott nytt år!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0