Mönster streetmössa



Då var den andra mössan klar och jag har lovat att bjuda på mönstret om någon av er skulle vilja testa göra den själva. Det är egentligen en streetmössa men eftersom jag gjort den till ett gäng golfspelande damer har jag även kallat den golfmössa.

Mössa


Rundsticka 4.5
3 olika färger garn som passar till stickorna

Uppläggning
:
Lägg upp 66 maskor på rundstickan med färg 1 och slut maskorna till en ring. Sticka antingen de 4 första varven i rätstickning höger bild för att undvika rullning eller som på vänstra bilden slätstickning direkt. Då finns en risk att den vill rulla upp sig lite men det tycker jag också kan vara snyggt. Gör vad du själv gillar bäst. Sticka 4 varv med färg 2 och på sista varvet börjar du öka enl nedan. Öka vid varje färgbyte. Klipp inte av garnet utan låt det följa med på baksidan.

Ökning
av maskor vid färgbyte:

1. Öka 6m jämnt fördelat på stickan: Sticka 10m och i 11:e maskan ökar du 1 maska. Upprepa hela varvet=
72maskor

2. Sticka 11m och öka i 12m. Upprepa hela varvet= 78m

3. Sticka 12 m och öka i 13m. Upprepa hela varvet= 84m

4. Sticka 13m och öka i 14m. Upprepa hela varvet= 90m

Fortsätt sticka runt med färgbyte efter 4 varv. Efter 13 ränder börjar du hoptagningen av mössan enl följande:

1. Sticka 13m och sticka ihop 2m i maska 14= 78m

2. Sticka 12m och sticka ihop 2m i maska 13= 72m

3. Sticka 11m och sticka ihop 2 m i maska 12= 66m

Forsätt tills du har totalt 12 maskor kvar. Klipp av garnet och dra igenom de återstående maskorna
Fäst trådarna och vips är du klar.





Imorse blev det en kall cykeltur till jobbet då jag hade -7 grader huuua.



Men med tanke på den fantastiska utsikt jag har på väg till jobb så kan man inte klaga för då får jag skämmas. Jag var tvungen att stanna till för att ta en bild. Det var vackert rosa i horisonten men det gick inte riktigt att fånga med mobilkameran. På väg hem ikväll var det lika fantastiskt med strålande solsken och då något varmare än i morse.

Jag cyklade bort till skolan och hämtade Stella så hon fick sitta på cykeln hem vilket hon tyckte var jättekul. När hon kom hem fick hon ett påskägg som bestod av .....


just det en surfplatta. Hoppas hon tycker den blir rolig.


Kommentarer
Postat av: Bara jag

Lyckligt barn :)

2012-04-05 @ 19:37:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0