Gratis mönster stickad rävmössa

 
 
Jag har frihandsstickat en rävmössa utifrån min egen tolkning av olika bilder. Vill du göra en likadan som min får du mönstret här nedan. Tyvärr har jag inte en söt modell till mössan ännu så nallen fick duga. 
 
Garn: split
150 g orange
50 g offwhite
50 g svart
2 knappar
rundsticka 7 mm
 
storlek: barn
 
Stickas nerifrån och upp. Lägg upp 64 m och sticka 4 varv mosstickning. Byt till svart färg och sticka 4 varv slätstickning. Byt till orange färg igen och fortsätt med slätstickning. Dela arbetet på hälften och ha var sin halva av arbetet på var sin sticka. På varv 2  börjar du minska lite för halsen. Sticka 5 räta m och stickar därefter ihop 2 msk. Sticka tills det återstår 7 msk på stickan, sticka ihop 2 msk och sticka därefter 5 räta msk. Vänd sticka 5 räta msk, sticka ihop 2 msk och fortsätt tills du har 7 msk kvar på stickan då stickar du ihop 2 msk och därefter 5 räta m. Sticka ett varv slätstickning och upprepa minskningen tills du har 52 msk kvar på stickan. Efter sista minskningen stickar du ett varv slätstickning. På nästa varv maskar du av 10 msk för ansiktet mitt fram och nu delar du på arbetet och stickar fram och tillbaka på stickan. 42 msk kvar 
Sticka slätstickning tills arbetet mäter ca 23 msk från där arbetet delas för ansiktet eller mät nu på barnet för att få det perfekt. Vik arbetet på mitten och istället för att maska av vänder du arbetet och på avigsidan virkar du av avmaskningen med smygmaskor för snyggare avslut. 
 
Nu ska du göra kanten runt ansiktet
 
Ta upp från avigsidan! obs 68 msk och sticka mosstickning i ca 8 varv. Vik kanten och sy fast den osynligt från rätsidan. 
 
Öronen
 
Gör 4 öron. 2 st orange och 2 st vita som sedan sys ihop.
 
Lägg upp 10 msk. Obs första varvet är avigsidan. På varv 6 stickar du 4 rm och stickar sedan ihop 2 msk= 9 msk. Sticka ett varv. På nästa varv från rätsidan stickar du 3 rm, lyft en maska, sticka ihop 2 msk och dra den lyfta maskan över. Sticka ett varv. På nästa varv gör du likadant och fortsätter tills du har 3 msk kvar på stickan.  Maska av direkt från avigan efter sista ökningen. 
 
Sy ihop från avigsidan ett vit och ett orange öra. Vänd och från rätsidan virkar du en kant av fasta maskor med svart garn. 
Sy fast örat på mössan
Sy i 2 knappar under hakan.
 
Nu är du klar lycka till :)
 
Mössan passar från baby - 8 år om du bara anpassar höjden efter avmaskningen för ansiktet till just ditt barn
 
Om du gör en mössa efter mitt mönster vill jag att du länkar hit till mönstret för rättvisans skull. Vill du sälja eller massproducera har jag inga åsikter men åter länka! Tack på förhand!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej undrar om detta mönster går att få till min mail? Ska sticka till mina brorsdöttrar 😊😊

2015-11-21 @ 23:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0