mössor

 
 
Min kollegas lilla barnbarn köpte en mössa i våras o mamman gillade prästkragen jag hade satt på som applikation. Nu ville hon ha två nya mössor och båda skulle ha just den blomman på som applikation. Det blev att leta i minnet hur jag hade gjort den och tack vare en bild på första mössan kom jag på hur jag gjort.  
Den första mössan var en rosa virkad mössa med prästkrage på och den andre en stickad mössa i babymerinoull och även här blomman som blev en fridlyst art då jag aldrig förr sett en röd prästkrage.  Den översta virkade mössan är gjord så här. En magisk cirkel och i den 12 stolpar. Nästa varv 2 stolpar i varje och därefter ökas 12 stolpar per varv tills man är nöjd med omkretsen.  Därefter virkas det runt tills man är nöjd med höjden. Jag avslutar med 2 varv fm. 
Den stickade mössan är ett gratis mönster från Drops 20-9.
 
 
Trackback
RSS 2.0