Mönsterstickad mössa

 
 
 
Jag hade stickträff hos mig i torsdags. En av mina väninnor är inte så hej på det men tycker det är kul ändå. Dvs hon är på halsduksnivån där maskantalet oftast är föränderligt. När de hade gått hem hade hon glömt bort sitt garn här hos mig så jag kunde inte motstå att skoja lite med henne och knycka hennes garn för att göra denna mössan. Givetvis får hon ett nytt nystan av mig. Ska bli kul och se hennes reaktion.
 
Jag tänkte också bjuda på hur jag gjort mössan om någon blir sugen på att göra en själv.
 
Använd dig av ett garn som passar till rundsticka 3.
 
Här har jag lagt upp 126 msk. Då blir den lagom till huvudomfång 56-60.Jag är en liten kvinna så jag hade valt 7 msk mindre till mig själv. Mönster rapporten är på 7 msk så öka eller minska med 7.  
 
Sticka första varvet rät.
På nästa varv och genom hela arbetet fram till minskning stickar du enligt mönstret. 3 msk mönster och 4 msk aviga. Uppreta hela vägen. 
 
 
 
 Jag ville ha en mössa med lite häng så jag stickade tills arbetet mätte 23 cm. Därefter började jag med intagning när mönstret är på varv 3. På varv 4 är där nu 3 am mellan mönsterrapporten. Sticka ett varv och på varv 1 blir det naturligt en minskning. Nästa varv stickar du nu 2 am o 2 räta. Därefter dvs varannat varv blir det,  stickar du ihop 2 am o 2 r så nu har du 1 rät och en avig. Här blir det redan på nästa varv sista minskningen då du stickar ihop alla msk 2 räta varvet ut.  klipp av tråden och dra den genom maskorna och fäst väl
 
 
 
 
 
 Hoppas ni förstår mitt mönster annars hör av er om något är oklart kram

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Vilket garn använder du?

Svar: Jag har i princip använt de flesta garntyper till just denna mössan och den har blivit bra i samtliga
nines-design

2015-03-12 @ 08:07:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0