Virkade vårmössor

 
En kär kollega har beställt vårmössor av mig. Den ena dvs den översta ska barnbarnet få och den på bilden nedan till höger ska bli en present till någon närstående. 
 
 
Mössorna är både enkla och roliga att göra. Använd i detta fall virknål 3.5 och garn som passar till det. Dessa är  virkade i bomullsgarn. Jag börjar med en magisk ring och på varv 1 gör jag 12 st i ringen. 
Varv 2 virkar jag 2 st i varje st = 24 st.
Varv 3 virka 1 st och i nästa st 2 st. Dvs dubbla st i varannan st.
Varv 4 virka 2 st Och därefter 2 st i den 3e st. På så vis ökar du i samma st varje varv och ökar 12 st varje varv. 
Fortsätt ökningen tills du får den bredden du önskar.  Därefyer fortsätter du med 1 st i varje st tills du nått önskad längd. Ibland avsltar jag med 2 varv fm vilket jag gjort på den stora mössan. Översta bilden.  
 
Den lilla mössan mäter 44-46 cm och där har jag lagt upp 72 msk och höjden är 15.5 cm
 
Den stora mössan mäter 50-52 cm och där har jag lagt upp 88 msk och höjden är drygt 19 cm
 
Mina hjärtan har jag virkat på frihand med ett tunnare garn och virknål nr 2. Därefter har jag tagit en bit sidenband och en knapp som jag sytt dit. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Grattis mormor :)

Svar: Tusen tack :)
nines-design

2014-03-31 @ 15:55:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0