Frukt och bär

 
Morgonen startade med en snabb frukost och igångsättning av lite tvätt. Därefter blev det äppelskalande. I köket var också Stella som fixade egen mat med morot, salt, tomat, mjölk och lite annat hon kunde hitta.
Skaladet tog sin lilla tid och när jag hade skalat upp och skruttat ur alla äpplena från vårt äppleträd så blev det kvar 2.9 kg rent äpple som skulle bli mos.
 
 
9 st rejäla burkar blev det till slut så nu ska det väl räcka ett tag. Moset har jag kokat enligt receptet som du hittar under rubriken recept.
 
När moset var klart tog jag en rejäl skål med mig och gick ut till ett björnbärsställe som jag har i området. Där blev det plockat 2.6 kilo björnbär. 2 kilo skulle gå till sylt och de resterande 600 g fick åka i frysen inför kommande saftkokning.
 
 
 
Det blev en ny liten samling när allt var klart. Nu behövs det bara lite björnbär till att ha i blandsaft och kanske lite att frysa in som bra att ha. Efter det anser jag mig vara rustad för vinterhalvår vad det gäller.
 
Nu är klockan snart halv sju och jag har varit igång sedan 6 imorse så nu börjar jag känna mig sugen på att sitta en stund och sticka på en liten kofta jag påbörjat men innan dess får det bli en liten runda upp på mitt minigym där benen ska få sig en omgång.
 
Ha en trevlig kväll alla
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0