Blandsaft

Idag blev det som för de flesta när man är ledig. En massa tvätt och däremellan städning. Jag hann också med en runda till Coop forum och en runda på Jysk för att köpa en ny bäddmadrass till Stellas säng. När jag gick på Jysk slog det mig att jag inte varit där på väldigt många år. Antingen är jag på jobbet eller också hemma med ett litet avbrott ibland på Väla men mer hinner jag inte när jag jobbar som jag gör.
 
På eftermiddagen blev det plockat björnbär igen och när jag kom hem med dem bestämde jag mig för att koka saft på dem. Det blev att ta fram bär som plockats nu i sommar men som väntat på björnbären för att bli blandsaft. Jag blandade: Hallon, -vita,-röda och svarta vinbär, krusbär, plommon, äpplen och björnbär.
 
 
Totalt blev det 5 liter saft av bären. Jag har använt flaskor som jag fått på jobbet vi har haft natriumklorid i. De är perfekta till saft och tål hög värme. Jag har med dem liksom med glasflaskor sköljt dem med natriumbensoat.  Nu är de flesta julklapparna klara till de vuxna i familjen. När man har nått vuxen ålder tycker jag man har det mesta så det är oftast roligare att få sådant som man kan äta och dricka. Tanken är att de får var sin flaska saft och varsin burk kanelkryddad björnbärsmarmelad. Sedan ska de få en sak till men det håller jag hemligt så länge :-).
 
Jag var ute och inventerade plommonträdet i trädgården och i år är det alldeles fullt av fina plommon. Jag är så imponerad av detta med tanke på allt mitt stackars träd varit med om som några av er har läst om innan. Nu när det bär så rikligt med frukt skickar jag en liten tanke av tack till lilla mor uppe i himlen då det är sista presenten jag fick av henne innan hon gick bort. Så utan tvekan kan jag kalla mina plommon kärleksplommon <3. Jag har funderat hela dagen på vad jag ska göra med dem... plommonsaft? ... låter inte gott......plommonsylt?.... låter inte heller gott.... eller? jag har ingen aning. Om någon vet något smaskigt jag kan göra med mina kärleksplommon så tipsa gärna. Annars har jag räknat ut att jag får ta med mig minst fyra plommon om dagen till jobbet och äta där. Då blir jag av med åtminstone 20 plommon per vecka, men då kvarstår frågan, vad tycker magen om det tro?
 
Idag har jag skickat ett litet paket till Hannah. Hon fyller 20 år på måndag och det känns jättekonstigt att inte få vara med henne då... inga kramisar eller tårtkalas.... hoppas någon i hennes närhet har tänkt hitta på något mysigt med henne så hon ändå får en fin dag.
 
Nu ska jag hugga tag i raggsockar som ska göras till ugglemössorna som blev klara idag...
 
Tjippohej där ute <3

Kommentarer
Postat av: Bara jag

Jag har nåt vuxen ålder, men jag vill hellre ha Salmiak. Puss puss

2012-09-02 @ 10:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0