Mönster till Happy socks

 
 
Jag har börjar göra några färgglada sockar som jag helt enkelt kallar Happy socks. De är perfekta i höst och vinter att ha på bebisen eller det lilla barnet för att hålla värmen. Det blir lite roligare om man väljer ett melerat garn och blir en liten färgklick i det kommande mörkret. Du får mönstret här nedan om du blir sugen på ett par.
 
 
Happy socks :-)
 
HÄLAVM: 
VARV 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-5-5 (6-6) m, lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-5-5 (6-6) m, lyft nästa m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 3(= rätsidan): Sticka tills det återstår 4-4-4 (5-5) m, lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 4-4-4 (5-5) m, lyft nästa m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt avm på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan det lyfts 1 m tills det återstår 7-9-9 (9-9) m på st.
MINSKNTIPS:
Minska så här före markören: 2 rm tills.
Minska så här efter markören: Lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.
--------------------------------------------------------

SOCKA: 
Arb stickas runt på strumpst uppifrån och ned.
Lägg upp 34-34-40 (40-40) m på strumpst 3. Sticka resår = 1 rm, 1 am i 4-4-5 (5-6) cm. Sedan stickas det 1 v slätst SAMTIDIGT som det minskas 4 m jämnt fördelat = 30-30-36 (36-36) m. Nu stickas 10 varv slätstickning. Efter de 10 v stickas det 4 v slätst - SAMTIDIGT på varv 1 (efter de 10v) minskas 2-0-4 (2-0) m jämnt fördelat = 28-30-32 (34-36) m.
Efter 4 v slätst behålls de första 15-17-17 (19-19) m på st till häl, och de resterande 13-13-15 (15-17) m sätts på 1 tråd (= mitt på foten). Sticka slätst fram och tillbaka över hälm i 3-3½-4 (4-4½) cm – sätt i 1 markör. Sedan stickas hälavm – SE FÖRKL OVAN! Efter hälen stickas det upp 7-8-9 (9-10) nya m på varje sida av hälen och m från tråden på foten sätts tillbaka på st = 34-38-42 (42-46) m. Fortsätt med slätst runt över alla m  – SAMTIDIGT på varv 1 minskas så här: De 2 sista m före 13-13-15 (15-17) m mitt på foten stickas vridet räta tills (dvs sticka i bakre maskbågen istället för i främre), och de 2 första m efter 13-13-15 (15-17) m mitt på foten stickas räta tills. Upprepa minskn på vartannat v totalt 4-6-6 (6-6) ggr = 26-26-30 (30-34) m. Sticka vidare tills arb mäter ca 8-9-9½ (11½-12½) cm från markören på hälen (det återstår nu ca 2-2-2½ (2½-3½) cm till färdigt mått). Sätt 1 ny markör i varje sida så att det blir 13-13-15 (15-17) m både på översidan och undersidan av sockan. 
Sedan minskas för tårna på varje sida av båda markörerna – LÄS MINSKNTIPS: Minska på vartannat v: 2-2-3 (3-5) ggr och sedan på varje v: 3-3-3 (3-2) ggr = 6 m kvar på st. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga. Foten mäter ca 10-11-12 (14-16) cm.
 
 
 
 
 
Idag blev det en runda till busfabriken med de små damerna Stella och Alva. Linda hade jobbat i natt så när hon vaknade körde hon också inom oss och det var uppskattat av de små att se henne i studsmattorna
 
 
Vi var inte hemma förrän efter 16 så nog blev det en heldag alltid. Lite middag på det och sedan när Jörgen hade kommit hem skulle jag få testa min efterlängtade lilla minilöprunda på 2km som jag fått ordination på. Det gick rent ut sagt åt helvete. Efter 1.3 km kom smärtan som ett brev på posten och före 2km fick jag bryta då smärtan var för intensiv. Nu är jag så in i ....... besviken och deprimerad..... efter en vecka med akupunktur..... stretchning i timmar..... vila (har inte sprungit en meter sen 5 aug) och ja far åt pipsvängen jag har gjort allt och idag fick jag ont snabbare än någon gång innan.... om det hade hjälpt med svordomar så har jag just nu ett helt bibliotek av injektiv på lager!!!! Jag var helt säker på att jag var botad från mitt löparknä nu och att livet började om från början... detta var ett rejält bakslag. 
Jag ska åter till sjukgymnasten på onsd så vi får se vad han har att säga om eländet... 
 
Det får bli en kväll med stickor och virknål istället :-(

Kommentarer
Postat av: Bara jag

:(((((((
Puss

2012-08-13 @ 20:17:16
Postat av: Lotta

Först måste jag säga att jag lider med dig! Hoppas att SG kommer på något superfantastiskt bra, nu när du verkligen gjort vad du kunnat. håller tummarna. tack för sockbeskrivningen.
Ha det bäst / Kram Lotta

2012-08-13 @ 22:22:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0