Gratis mönster virkad väst

      Välkommen till Nines-design



Jag har letat överallt känns det som för att hitta en beskrivning på en väst som skulle vara ganska kort och lite svängd föratt passa både till byxa o tröja som min Stella har på bilden men även vara tuff till en klänning. Jag hittade en del men ingen som såg ut precis så som jag hade tänkt mig.
Jag provade mig fram och resultatet blev som på bilden. Jag har virkat västen i Mercan garn i färgen ecru och kanterna samt blomman är ett grått garn som heter peter pan. På framsidan knäpps västen med en liten tryckknapp. Den är virkad till Stella som är 5 1/2 så du får själv dra ifrån eller lägga till maskor i upplägget så det passar dig.  Denna västen är totalt 63 cm runt om i upplägget. Jag har endast använt mig av stolpar till hela västen. Så den är väldigt enkel och alla kan göra den.
Om du gillar västen så bjuder jag här på mönstret :


Mönster virkad väst


Lägg upp 168 lm.  Virka 1 st i 4:lm från nålen- och i alla de övriga lm varvet ut. Vänd med 3 lm (räknas som 1 st) och virka 1 st i varje m varvet ut = 166 st.
Fotsätt så i två varv, därefter ökar du en m i båda sidorna i 4 varv = 174m
Efter de 4 varvens ökningarna ska du på samtliga varv minska 1m i varje sida och gör det tills dina framstycken består av totalt 16m!
När arbetet mäter 10-11cm delas det för bakstycke o framstycken.

Bakstycket är de 74 mittersta maskorna, minska för ärmhål 1 m i början o slutet av de nästa 7v= 60m. Fortsätt tills ärmhålet mäter 16cm. Lämna de mittersta 22m för hals = 16m i var sida. Virka 2 varv i varje sida. Tag av tråden.

Framstycken minska för ärmhål som på bakstycket. Fortsätt med dina minskningar fram tills du totalt har 16m efter ärmhålsminskningarna och minskningarna framtill. Virka framstycket tills det är lika långs som bakstycket. Lägg framstyckets axlar räta mot räta och virka ihop med sm. Virka det andra framstycket likadant men åt motsatt håll.

Virka ett varv runt om hela arbetet med fm i det grå garnet. På framsidan märker du ut var det passar bäst med en liten tryckknapp för att kunna knäppa västen. Innan du syr i knappen så brodera en liten blomma med enkelt garn av det grå. Sy därefter i tryckknappen. Till blomman på ryggen lägger du upp lm så de räcketr till blomman. Sy enkelt fast den på bakstycket så stor du vill ha den.



Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Kul blogg! Hur länge har du haft din blogg?

2011-07-20 @ 12:06:53
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Tina

Som du ser så har jag inte hunnit med så mycket ännu och det är för att jag startade så sent som i slutet av juni med bloggen

2011-07-20 @ 21:01:52
Postat av: Engla

Grym design du har på din sida. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2012-03-19 @ 00:40:01
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Tina

Hej Engla vad kul att du gillar designen på min sida. Det är min dotter som har gjort den :-)

2012-03-19 @ 06:45:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0